توافق‌نامه سطح خدمت :( SLA) خدمت " پخش و توزيع فرآورده هاي نفتي "

 

1.        مقدمه

مديريت ذخيره سازي، انتقال، توزيع و مصرف سوخت از اهميت ويژه اي در سيستم انرژي كشور برخوردار است. بهره گيري از روش هاي نوين فناوری و مديريت اطلاعات در بخش تقاضا و بهينه سازي سيستم انتقال و توزيع از ضروريات اساسي در اين خصوص به شمار مي آيد. در همين رابطه سامانه درخواست فراورده هاي نفتي )سدف( از جمله تجربيات موفقي بوده است كه با همكاري دستگاه هاي اجرايي مختلف طراحي، پياده سازي و به روزرساني گرديده و در حال حاضر مشغول به كار است.

این سامانه یک درگاه الکترونیکی برای درخواست فراورده های نفتی است و به عنوان بزرگ ترین سامانه متمرکز ارائه خدمات عمومی به مردم، یک بستر مناسب الکترونیکی برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و توسعه خدمات در حوزه "درخواست فراورده های نفتی " ایجاد  نموده است.

به کارگیری و توسعه این سامانه موجب ایجاد تغییرات و اصلاحات عمده و ساختاری در فرایند درخواست فراورد ههای نفتی شده است. تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی و شفافیت اطلاعات نمونه ای از تغییرات و اصلاحات مذکور می باشند.

این سامانه ظرفیت های قابل توجهی را برای ایجاد ارتباطات الکترونیک بین دولت و شهروندان، دولت با بخش خصوصی و اجزای مختلف درون دولت با يكديگر، برقرار کرده است. از جمله مهم ترين دستاوردهاي اين سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مديريت موثر مصرف سوخت پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فراورده هاي نفتي شفاف سازی و اصلاح فرایندهای تخصيص سوخت در حوزه های مختلف صحت سنجي درخواست فراورده هاي نفتي پيشگیری از جعل اسناد و مدارک تسهیل اخذ اطلاعات و ارائه خدمت به شهروندان در حوزه درخواست فراورده های نفتی ایجاد شفافیت، تسهیل و تسریع در اجرای فرایندهای مربوطه کاهش هزینه ها از طریق ادغام و حذف سامانه های اضافی یا موازی بررسی کارشناسی و دقیق الگوهای مصرف سوخت برگزاري بيش از 280 نشست های اصلی و فرعی کمیته با تقریب به 12000 نفر ساعت در بازه زماني سال های 1399 - 1397 با حضور همه سازمان هاي متولي و همکار، نمایانگر عمق و پيچيدگي كار تيمي صورت گرفته توسط نهادها و دستگاههاي اجرايي مختلف در اين پروژه است.

در اين سند فرايند تحقق اين دستاورد ارزشمند با نگاه "ملي و حاكميتي " از ابعاد مديريتي و تخصصي مورد بررسي قرار گرفته است و انتظار میرود به عنوان يك تجربه موفق بتواند مورد استفاده مديران و متخصصان کشور قرار گیرد.

 

هدف

مستندسازي تجربيات سدف به عنوان یک رخداد درخشان مدیریتی از مرحله ظهور ایده تا اجراي آن، در كنار بررسی جوانب مختلف مسئله، واقعیت های محیطی و سازمانی و اثرات و پيامدهاي آن و ثبت به عنوان یک واقعه تاریخی، می تواند به عنوان يك تجربه كار تيمي وسيع و منسجم در سطح ملي، راهگشای مدیران فردا باشد.

سامانه های نرم افزاری معمولاً از قابليت عيني كمي برخوردار هستند، سدف نيز همچون سامانه هاي مذكور از اين محدودیت برخوردار است، بنابراین تنها راه عینی کردن آن مستندسازی ( Documentation ) است.

مستندسازی تجربيات این سامانه با اهداف زیر صورت گرفته است: تبديل دانش ضمني به دانش صريح سازماني انتقال تجربه، صحت گذاري داده ها، تبين و ترسيم كار تيمي ارزنده ايجاد شده بين دستگا ههاي اجرايي مختلف شناسايی، مدون سازی و کنترل فرايندها و فعالیت های موثر بر کيفيت عملکرد سامانه شناسایی، گرداوری، طبقه بندی، ارزش گذاری و پالایش سوابق و اسناد موجود در سامانه تبیین و تدوین عملكردها، منافع، دستاوردها، آثار و نتایج خروجی تبیین مشکلات و آسیب های احتمالی موثر بر کیفیت عملکرد سامانه

 

2.       مسئولیت­

دستور العمل روش مديريت و كنترل سوخت ناوگان حمل و نقل عمومي كشور موضوع ماده (44) آيين نامه اجرايي مواد (5) و (6) قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز تصويب نامه شماره (46443 /ت 51559 ه مورخ 24 /04/ 95) هيات محترم وزيران

طبق ماه 24 دستور العمل مذكور، سدف به عنوان يكي از زير سامانه هاي موضع ماده 5 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز تلقي و مشكول ضوابط مقرر در آيين نامه اجرايي مواد 5 و 6 اين قانون است.

طبق ماه 12 دستور العمل مذكور، شركت ملي پخش موظف است پس از تاييد كاربرد و عملكرد توسط دستگاه هاي متولي، مقدار نياز فراورده متقاضيان و نحوه مصرف را مورد بررسي قرار داده و مسئوليت تعيين نوع و ميزان سهميه فراورده، در بازه زماني مشخص را بر عهده دارد.

تبصره: در صورت كاهش سهميه توسط شركت نسبت به ميزان سهيمه درخواست شده توسط متقاضي، ذكر دلايل كاهش به صورت اقلام اطلاعاتي مشخص براي هر درخواست الزامي است.

3.       تعهدات متقابل خدمت­گیرنده و دستگاه اجرایی

طبق ماده 8 دستور العمل مذكور، تخصيص سهميه به متقاضيان منوط به ثبت نام، ثبت كاربرد، ثبت درخواست توسط متقاضي، متضمن نوع فرآورده،مقدار و محل مصرف در سدف است.

تبصره: واگذاري سهميه در هر دوره مصرف مشروط به اعلام مقدار مصرف و موجودي باقيماده از دوره قبل توسط متقاضي است.

 

4.       هزینه­ها و پرداخت­ها

هيچ هزينه اي براي بخش هاي مختلف درخواست / بازديد/تشكيل پرونده و تاييد سطح خدمت دريافت نمي شود تنها هزينه فراورده بوده كه متضاضي بعد از تاييد درخواست به حساب خزانه بصورت الكترونيكي واريز مي نمايد.

5.       دوره عملکرد

دوره زماني بر حسب درخواست متقاضي و تاييد سازمان هاي متولي و همكار مشخص شده و بر حسب شرايط محلي و اقليمي قابل تغيير است

6.       خاتمه توافقنامه

در پايان زمان درخواست امكان تحويل در سامانه هاي تحويل وجود نداشته و به عبارتي پايان قرارداد مواجهه خواهيم بود.


گروه دورانV6.1.12.0