چاپ        ارسال به دوست

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش:

افزایش ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی به روزانه ۳۰ تا ۳۴ مترمکعب

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر مغفول ماندن ۲۰ درصدی ظرفیت سی‌ان‌جی گفت: ‌۲۸ تا ۳۰ میلیون لیتر معادل بنزین، ظرفیت در بخش سی‌ان‌جی ایجاد شده است که برای افزایش این ظرفیت، باید جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی فعال شود. 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ،  جلیل سالاری در آیین رونمایی از پنج طرح ملی زیرساخت‌های ایجادشده همسو با اهداف دولت الکترونیک و تکالیف قانونی ابلاغی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که امروز (یکشنبه، ۲۰ شهریورماه) در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، گفت: در گام نخست، آنچه که در قانون آمده است، تبدیل خودروهای عمومی و وانت‌بارها بوده است که البته به‌دنبال مجوز نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده نیز هستیم.

ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در کشور به ۳۴ میلیون متر مکعب می‌رسد

وی با اشاره به اینکه در قالب مصوبه شورای اقتصاد تاکنون ۲۱۳ هزار خودرو تبدیل وضعیت شده است، افزود: با راه‌اندازی سامانه تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، تسهیل‌گری در این حوزه اتفاق افتاد؛ با توجه به افزایش کارمزد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، باید از کل ظرفیت آنها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر مغفول ماندن ۲۰ درصدی ظرفیت سی‌ان‌جی گفت: ‌۲۸ تا ۳۰ میلیون لیتر معادل بنزین، ظرفیت در بخش سی‌ان‌جی ایجاد شده است که برای افزایش این ظرفیت، باید جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی فعال شود و بخشی از جایگاه‌ها که در اختیار شماری از دستگاه‌های متولی است، با ابلاغیه شرکت ملی پخش ساماندهی و به‌سرعت فعال می‌شوند تا بتوانیم ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی را به روزانه ۳۰ تا ۳۴ میلیون لیتر معادل بنزین برسانیم. به موازات این طرح، بحث تبدیل ناوگان بوده است که بخشی از آن کارخانه‌ای و بخشی از آن کارگاهی است؛ اگر تبدیل کارگاهی نیز محقق شود، جایگزینی و بحث مدیریت مصرف انرژی در کشور باید انجام شود، از این رو باید از روش‌های جایگزین استفاده کنیم و این هم یکی از مسائلی است که در بحث مدیریت مصرف انرژی مدنظر قرار داده‌ایم.

جایگزینی خودروهای فرسوده به‌تدریج انجام می‌شود

سالاری درباره جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: در برنامه دهه ۸۰ با تبصره ۱۱ این طرح اجرایی شد. خودروهای فرسوده خارج و جایگزین می‌شدند، در حوزه واردات نیز به همین ترتیب بود که شرط اسقاط را مدنظر قرار داده بودند.

وی با اشاره به این که بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز دنبال می‌شود، ‌ گفت:‌ در حوزه نوسازی حمل و نقل عمومی نیز در وزارت صمت، طرح موضوع شده است تا بتوانیم به‌تدریج طرح جایگزینی را پیش ببریم به‌طوری که این طرح می‌تواند مقداری از مسائل محیط زیستی را حل کند و کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد که البته این امر منوط به این است که ما در حوزه خودروسازی هم به سمت کاهش مصرف سوخت حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هدف ما این است که توسعه ناوگان سی‌ان‌جی را از حوزه خودروهای سبک به سمت خودروهای دیزلی و سنگین ببریم و این موضوع در حال پیگیری است و تفاهم‌نامه‌هایی نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه خواهیم داشت، همچنین در حوزه مخازن کامپوزیت در حال پیگیری طرح‌هایی هستیم که به بحث توسعه ناوگان سی‌ان‌جی کمک خواهد کرد.

مذاکره برای صدور خدمات فنی - مهندسی در حوزه صنعت سی‌ان‌جی به خارج از کشور

سالاری گفت:‌ تلاش می‌کنیم افزون بر اینکه توسعه ظرفیت، مستمر باشد، ‌در بخش نگهداشت، ‌تعمیر و تامین قطعه و کالا نیز بتوانیم از تجهیزات بومی‌سازی شده در داخل کشور و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی افزود:‌ کشورهایی نیز از امکانات ما بازدید کرده‌اند و با توجه به جایگاه دومی ما در زمینه توسعه سی‌ان‌جی - به لحاظ تعداد جایگاه و مجاری عرضه و تعداد خودروهای موجود در چرخه حمل و نقل - امیدواریم بتوانیم نسبت به صدور خدمات فنی - مهندسی در این حوزه از شرکت‌های تامین‌کننده و تولیدکننده تجهیزات و کالا استفاده کنیم. افزون بر آن، مذاکراتی نیز انجام شده است تا از ظرفیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه سی‌ان‌جی در خارج از مرزها استفاده کنیم.

 

 


١٨:١٣ - يکشنبه ٢٠ شهريور ١٤٠١    /    شماره : ١٤١٣٢    /    تعداد نمایش : ٢٨٥