چاپ        ارسال به دوست

ظرفيت عرضه روزانه 35 ميليون ليتر سي‌ان‌جي در كشور

177 هزار خودرو دوگانه‌سوز شد

معاون اجرا و بهره برداری مدیریت طرح CNG  با اشاره به ظرفيت عرضه روزانه 35 ميليون ليتر سي‌ان‌جي در كشور گفت: تا به امروز تعداد 177 هزار خودرو اعم از تاكسي، وانت و مسافربر شخصي به خودروي دوگانه‌سوز تبديل شده است.

هوتن انصاري در گفتگو با پايگاه اطلاع‌رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، با بيان اينكه بهره‌برداري، تعميرات جايگاه سي‌ان‎جي و تبديل ناوگان از جمله مسئولیت‌های این معاونت به شمار می آید، گفت: هم‌اكنون پروژه تبديل يك ميليون و 206 هزار خودروي عمومي‌و مسافربر شخصي كه براساس مصوبه شوراي اقتصاد و به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به وزارت نفت تكليف شده درحال اجرا می باشد.

به گفته انصاري هدف از اجراي این طرح کمک به صادرات بنزین و یا جلوگیری از واردات آن با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در کشور است که در هر دو حالت به نفع اقتصاد کشور است.

وي ادامه داد: براي تبديل کارگاهی اين تعداد خودرو، 7 پيمانكار وجود دارد که جهت تبدیل 660 هزار خودرو قرارداد با آن‌ها منعقد شده و در بخش تولید کارخانه‌ایی نیز با شرکت ایران خودرو قرارداد تبدیل 45 هزار خودروی تاکسی و وانت جاری شده است.

انصاري گفت: تا به امروز تعداد 177 هزار خودرو اعم از تاكسي، وانت و مسافربر شخصي به خودروي دوگانه‌سوز تبديل شده است و زیر ساخت امکان تبدیل روزانه 1600 خودرو در 325 کارگاه تحت پوشش طرح پیمانکارن در سطح کشور فراهم شده است.

وی افزود: 75 درصد از هزينه‌هاي تبديل خودروهاي مسافربر شخصي برعهده دولت است كه فقط 25 درصد مابقي آن را متقاضيان پرداخت مي‌كنند. اسامي‌متقاضيان تبديل این گونه خودروها به دوگانه‌سوز براساس ليستي كه از وزارت كشور ارسال مي‌شود، براي تبديل در سامانه طراحی شده در این خصوص بارگذاری می شود. با تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز سهمیه دریافتی بنزین خودروهای تبدیلی مشابه خودروهای دوگانه سوز در کارت سوخت آن‌ها شارژ می شود.

انصاري با بيان اينكه تبديل خودروهاي وانت و تاكسي كاملا رايگان انجام مي‌شود، گفت: درحال حاضر در حدود یک میلیون وانت بنزین سوز وجود دارد كه قابلیت مشارکت در این طرح را دارند.

انصاري افزود: سعي ما براين بوده است تا تكنولوژي كيت‌های تبدیل خودرو به نسل 4 ارتقاء پيدا كند. دراين خصوص سياست بر ترغيب پيمانكاران جهت توليد كيت‌هاي نسل چهارم كه روزآمد نيز هستند قرار گرفت. استفاده از كيت‌هاي مذكور افزایش راندمان کارکرد خودرو و کاهش آلایندگی هوا را در پی خواهد داشت.

به گفته وي به سبب اجرای این طرح تا کنون صرفه‌جويي ريالي خوبي دست آمده، به گونه‌اي كه با تبديل177 هزار خودرو، حدوداً 94ميليون دلار انباشت ارزي صورت گرفته است. این در حالی است که هزینه اجرای این طرح تا کنون 62 میلیون دلار بوده است.

انصاري بيان كرد: درحال حاضر با اجراي اين طرح 2.14 میلیارد ليتر انباشت در مصرف بنزين (1500توماني) از شروع طرح به صورت تجمعی حاصل شده است.

 

 

ظرفيت عرضه روزانه 35 ميليون ليتر سي‌ان‌جي در كشور

انصاري با بيان اينكه درحال حاضر روزانه 23/5 ميليون متر مكعب سي‌ان‎جي توسط 2400 تجهیز فعال در جايگاه‌های CNG عرضه مي‌شود، افزود: با وجود همين تعداد جايگاه اين پتانسيل وجود دارد كه ظرفيت عرضه سي‌ان‎جي به روزانه 35 ميليون ليتر ارتقاء پيدا كند بنابراين نبايد سياست‌گذاري به سمت و سويي سوق پيدا كند كه رونق ساير جايگاه‌ها از بين برود.

وي افزود: در خصوص کلانشهرها نیز لازم است با اختصاص زمین از سوی شهرداری‌ها در پایانه‌های مسافربری امکان استفاده از تجهیزات کوچک مقیاس توسط بخش خصوصی فراهم شود.

معاون اجرا و بهره برداري در مديريت طرح‎هاي سي‎ان‎جي ادامه داد: براساس تجارب گذشته در احداث جایگاه‌ها تخصیص کارمزد ویژه متناسب با تورم از سوي دولت به مدت 7 سال بهترین راهکار توسعه جایگاه‌های CNG می باشد. در پي اين سياست، شخص متقاضي به صورت بهينه و مطلوب‌تري از تجهيزات بهره‌برداري می کند چرا‌كه در ازاي احداث، تجهيزات بلاعوض دريافت نكرده و بابت هزينه‌اي كه درقبال خريد انجام داده مسئوليت بيشتري درخصوص نگهداري آن‌ها احساس مي‌کند.

به گفته انصاري امروز صنعت سي‌ان‎جي در خصوص تجهيزات بويژه در بخش مكانيكال به مرز خودكفايي رسيده است؛ در ادامه اين روند جهت توسعه هرچه بيشتر اين صنعت ضروري است، هلدينگ‌ها و شركت‌هاي خصوصي براي سرمايه‌گذاري دراين صنعت ترغيب شوند و تکنولوژی خود را به‌روزرسانی كنند و دولت هم در قالب كارمزد ويژه مناسب از متقاضی بخش خصوصی حمايت كند.

وي همچنين با اشاره به ضرورت بحث جانمايي احداث جايگاه‌هاي عرضه سي‌ان‎جي متناسب با نياز هر استان و شهرستان گفت: ساعت کارکرد‌های کمپرسورهای جایگاه‌های فعلی، بانک اطلاعاتی خودروهای دوگانه‌سوز در هر منطقه و سیاست‌گذاری و برنامه تولید خودروهای دوگانه‌سوز از سوی خودرو سازان جمله معیار‌های مناسب در خصوص نیاز سنجی احداث جایگاه‌های CNG می باشند.

لزوم اصلاح انتظارات از وزارت نفت در توسعه سبد سوخت CNG

وي با اشاره به يك نكته قابل تامل در خصوص شرط مهندسي سبد سوخت تاكيد كرد: از جمله مواردي كه بايد نگاه‌ها و نوع مطالبات نسبت به ساختارش اصلاح شود انتظارات يك جانبه از وزارت نفت است. اين درحالي است كه در توسعه سبد سوخت، ارکان مختلفی وجود دارند كه تنها يكي از آن‌ها وزارت نفت است و نقش يك مجري را دارد؛ از دیگر ارکان مهم سازمان برنامه و بودجه، وزارت كشور، وزارت صمت، وزارت نيرو، کمیسیون انر‍ژی مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد و محیط زیست می توان نام برد. لذا با تشکیل کمیته‌ایی با محوریت سازمان برنامه و بودجه و با تعیین وظایف بقیه ارکان نام برده می‌توان به تدوین سبد مورد نظر دستیابی پیدا کرد.

سياست‌هاي توسعه  حمل و نقل گازسوز در بخش ریلی و اتوبوس‌های درون‌شهری

انصاري در پايان به سياست‌هاي ایجاد حمل و نقل گازسوز ریلی کشوراشاره كرد و گفت با جایگزینی سوخت CNG با بخشی از نفت‌گاز مصرفی در این حوزه امکان صادرات نفت‌گاز با توجه به قیمت بین‌المللی و تقاضای آن به وجود می‌آید.

وي افزود: در بخش اتوبوسی نیز با امعان نظر به وجود جایگاه‌های سوخت CNG در حال حاضر بخصوص در شهر تهران (12 باب)، با استفاده از اتوبوس‌های گازسوز در حمل و نقل شهری در کاهش مصرف نفت‌گاز و امکان صادرات آن و از طرفی کاهش آلودگی هوا تحقق پیدا می کند. 

 

 


٠٨:٤٥ - شنبه ٧ اسفند ١٤٠٠    /    شماره : ١٣٥١٧    /    تعداد نمایش : ١٩٧