چاپ        ارسال به دوست

افزایش 200 درصدی صادرات ابر پالایشگاه ستاره خلیج فارس



مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از افزایش 200 درصدی صادرات این پالایشگاه در سال 1399 نسبت به سال 1398 خبر داد و گفت: تشکیل کارگروه تعیین قیمت فرآورده‌های تولیدی نقش مؤثری در به نتیجه رسیدن کار گروهی و اعتماد به جوانان متخصص ایرانی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس داشت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «محمدعلی دادور» شرکت نفت ستاره خلیج فارس را یکی از بزرگ‌ترین فعالان در زمینه تولید و فروش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و افزود: علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه سیاسی و اقتصادی، با بهره‌گیری حداکثری از توان و ظرفیت‌های موجود، توانستیم نقش مؤثری را در تأمین سبد سوخت کشور و خوراک صنایع پتروشیمی و همچنین صادرات فرآورده‌های ویژه در بازار جهانی ایفا کنیم.


وی بازارهای نفتی را در شرایط کنونی یکی از پیچیده‌ترین، پرتلاطم‌ترین و غیرشفاف‌ترین بازارهای مالی بین‌المللی خواند و افزود: با این‌حال برآورد قیمت نهایی فروش فرآورده نقش مؤثری در برنامه‌ریزی فروش و بهینه‌سازی میزان تولید در بلندمدت دارد و به همین دلیل کارگروه تعیین قیمت فرآورده‌های تولیدی با هدف بررسی و ارزیابی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در نرخ فرآورده، تشکیل دادیم تا به قیمت توجیهی برای محصولات ویژه تولیدی دست‌یابیم.


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اضافه کرد: با تعیین نرخ، علاوه بر افزایش امکان رقابت در بازار جهانی، منافع و مصالح پالایشگاه با دست‌یابی به وسعت گسترده‌تری از بازار انرژی حفظ خواهد شد.


وی قیمت فروش فرآورده در بازار هدف، هزینه حمل تا مقصد نهایی، هزینه دموراژ، هزینه‌های ثابت جانبی و در نهایت سود خریدار را در تعیین قیمت تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در پیش‌بینی پارامترها، عواملی از جمله وضعیت ذخیره‌سازی مخازن و اولویت‌بندی فروش فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه، وضعیت تقاضا و رقبای مارکت، وضعیت Stock Market فرآورده، تحلیل‌های تقاضای فرآورده و روند قیمت محصولات در آینده لحاظ می‌شود که سبب ایجاد دیدی شفاف نسبت به بازار خواهد شد.


دادور بیان داشت: در این شرایط با بررسی حاشیه سود و رصد کرک قیمت فروش فرآورده‌های MOPAG و MOPS، MOPJ تصمیم‌گیری برای مذاکرات و بازاریابی برای مشتریان بازار هدف شرق آسیا نیز حاصل و مطابق آن عرضه و فروش این محصولات برنامه‌ریزی می‌شود.


وی به‌کارگیری الگوریتم‌های پیش‌بینی قیمت‌های جهانی از جمله الگوریتم Neural Network را ترفندی برای کاهش خطا و افزایش دقت در پیش‌بینی‌ها عنوان کرد و گفت: در اين ارزیابی‌ها، با استفاده از يادگيري هدایت‌شده، يک مدل شبکه عصبي براي پیش‌بینی ماهانه قيمت فرآورده‌های نفتی، توسعه داده شده و در فرآيند توسعه اين مدل، تأثیر انواع متغيرهاي فني و بنيادي، تعداد نرون هاي لايه ورودي، تعداد لایه‌ها و نرون هاي پنهان، توابع تبديل لایه‌ها، پیش‌پردازش مناسب داده‌ها و تقسيمات مختلف داده‌ها براي انتخاب مجموعه‌های آموزش و آزمايش، بهبود يافته و شرایط مناسبی برای پیش‌بینی روند قیمت فرآورده فراهم شده است.


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان این‌که کارگروه تعیین قیمت فرآورده‌های تولیدی به‌صورت دقیق و مستمر وضعیت بازار نفت و انرژی را در داخل و خارج از کشور با رصد نشریات معتبر جهانی و اخبار و اتفاقات روز این بازار، پایش می‌کند، افزود: از گام‌های اجرایی در مطالعات بازار می‌توان به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات اولیه بازار، تهیه طرح تحقیق و امکان‌سنجی برای ورود به بازار جدید، مذاکره و تقویت کانال‌های بازاریابی به‌ویژه در بازارهای شرق آسیا، کنترل روزانه آمار معاملات بورس انرژی ایران و تجزیه‌ و تحلیل میزان عرضه و تقاضای انواع فرآورده‌های نفتی، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ریسک‌ها و فرصت‌ها در سال‌های گذشته، تحلیل نشریه‌های معتبر جهانی مانند PLATTS و EIA و بهره‌گیری از آن‌ها برای تعیین زمان مناسب بازار و اقدام در خصوص عرضه محصولات، پیش‌بینی روند تغییر قیمت در سطح داخلی و صادراتی، شناخت رقبا و تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی فروش برای ماه‌های پیش رو اشاره کرد.


وی اتخاذ چنین رویکردی را سبب افزایش 200 درصدی صادرات این ابرپالایشگاه در سال گذشته ارزیابی کرد و بیان داشت: به پشتوانه‌ی همت و همکاری تمام خانواده‌ی بزرگ ستاره خلیج فارس موفق به چنین رشدی در صادرات نسبت به سال 1398 شدیم و فروش بیش از یک‌میلیون و 600 هزار متریک تن از چهار فرآورده ویژه تولیدی پالایشگاه به 43 شرکت فعال در زمینه نفت و انرژی در بازارهای داخلی و صادراتی با بالاترین کرک اسپرد مؤید اعتقاد به کار گروهی و اعتماد به جوانان متخصص ایرانی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس است.


دادور در پایان ابرپالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را به سبب حجم تولید، برنامه‌ریزی مدون و تحلیل و رصد بازارهای هدف یکی از اصلی‌ترین تعیین‌ کننده‌های قیمت فراورده‌ها معرفی کرد و اظهار داشت: امیدواریم در سال پیش رو نیز همچون گذشته به پشتوانه‌ی تلاش و روحیه‌ی جهادی همکاران و شناسایی بازارهای جدید مصرف و تمرکز بر مقاصد جدید صادراتی شاهد افزایش ارزآوری برای ایران اسلامی باشیم. 


١١:٤٢ - چهارشنبه ١٢ خرداد ١٤٠٠    /    شماره : ١٢٧٧٤    /    تعداد نمایش : ١١٨