• time : 07:25
  • Date : Wed Jun 26, 2024
  • item visited : 35
  • news code : 14683
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران خبر داد
تولید فرآورده‌های سبك در پالایشگاه آبادان با افتتاح بزرگ‌ترین واحد هیدروكراكر خاورمیانه
راه‌اندازی واحدهای فرایندی ارتقای کیفیت فاز ۲ پالایشگاه آبادان
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از راه‌اندازی واحدهای فرایندی ارتقای کیفیت محصولات فاز ۲ پالایشگاه آبادان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه و غرب آسیا در این پروژه به‌منظور تولید فرآورده‌های سبک و با ارزش افزوده بیشتر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، فرهاد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا بیان کرد: با راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر (شکست کاتالیستی)، پالایشگاه آبادان محصولات مرغوب و با استاندارد یورو ۵ منطبق با استانداردهای جهانی محیط‌زیست تولید می‌کند. ظرفیت این واحد روزانه ۴۲ هزار بشکه است که با راه‌اندازی آن گازوئیل سنگین تولیدی پالایشگاه آبادان ۴۲ هزار بشکه کاهش می‌یابد و به محصولات سبک و باارزش گاز مایع، نفتای سنگین و سبک شیرین، سوخت هواپیما و نفت گاز یورو ۵ تبدیل می‌شود و افزون بر ایجاد ارزش افزوده، به سبد محصولات این پالایشگاه تنوع می‌بخشد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت تأکید کرد: واحدهای فرایندی ارتقای کیفیت فاز ۲ طرح توسعه پالایشگاه آبادان شامل واحد هیدروژن با ظرفیت ۷۵ میلیون فوت‌مکعب، واحد آمین با ظرفیت ۱۷ میلیون فوت‌مکعب، آب ترش با ظرفیت ۲ هزار و ۱۶۸ تن، واحد استحصال گوگرد با ظرفیت روزانه ۵۸۰ تن و سایر واحدهای جانبی است که با راه‌اندازی آن افزون بر جبران بخشی از ناترازی سوخت کشور، فرایند صادرات محصولات نیز آغاز خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: بخش دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان موسوم به فاز ۲ تا حدود ۴۲ ماه آینده احداث می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به اشتغال‌زایی بیش از ۷ هزار نفر از نیروهای بومی خوزستان در طول ساخت و بهره‌برداری از این طرح ملی افزود: این طرح بسیار عظیم در دل پالایشگاه زنده و در قلب شهر آبادان اجرا شده و طبعاً با حساسیت‌های زیست‌محیطی ویژه‌ای همراه است، به همین دلیل بزرگ‌ترین واحدهای بازیافت و جامدسازی گوگرد به ظرفیت روزانه ۵۸۰ تن، بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی به ارتفاع بیش از ۱۲۵ متر و کامل‌ترین تجهیزات ایمنی در این طرح استفاده شده است.

احمدی با قدردانی از تلاش‌های مهندسان، متخصصان، دست‌اندرکاران، پیمانکاران و عوامل اجرایی در تمام مراحل اجرا و راه‌اندازی این طرح بزرگ ملی در شرایط تحریم‌های ظالمانه، ریزگردها، اپیدمی کرونا و گرمای بی‌سابقه ۷۰ سال گذشته در خوزستان، گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی مهندسی و اجرایی صنعت پالایش نفت کشور، نقش حیاتی در زنجیره تولید و انتقال فرآورده‌های نفتی و احداث صنایع پایین‌دستی صنعت نفت دارد.

به گزارش شانا، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که با توجه به طرح‌های بازسازی و نوسازی پالایشگاه آبادان به فاز ۲ معروف است، شامل پروژه‌های متعدد افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت می‌شود که از سال ۱۳۹۶ به دو بخش تقسیم شده و عملیات اجرایی بخش اول با اعتباری معادل یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو به اتمام رسید و اعتبار مورد نیاز بخش دوم بالغ بر یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی می‌شود.

در بخش نخست از فاز دوم تعداد زیادی واحدهای فرایندی نظیر بزرگ‌ترین واحدهای تقطیر اتمسفریک نفت خام به ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه، بزرگ‌ترین واحد تقطیر در خلأ به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه، واحدهای بازیافت گاز مایع، تولید نیتروژن مایع، تولید هوای فشرده، برج‌های خنک‌کننده آب در سال ۱۴۰۱ تکمیل شدند و در مدار تولید قرار گرفتند. واحدهای باقیمانده این بخش شامل واحد تولید و خالص‌سازی هیدروژن، واحد هیدروکراکر، واحدهای تصفیه آب ترش، تصفیه گاز ترش با آمین، بازیافت گوگرد و جامدسازی گوگرد، تولید آب صنعتی و مخازن هم‌اکنون تکمیل شده و در حال راه‌اندازی هستند.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تجربه بیش از ۵۰ سال به‌عنوان بازوی مهندسی و اجرایی پروژه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درزمینه احداث طرح‌های پالایشگاهی، پتروپالایشگاهی، خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، ساخت مخازن و انبارهای نفتی، اسکله‌ها، تأسیسات زیربنایی و جانبی نفتی و مشاوره‌های مهندسی فعالیت می‌کند.

این شرکت در مدیریت اجرایی، مدیریت مهندسی، مدیریت مالی، پیمانی و حقوقی پروژه‌ها، به بلوغ و توانمندی در احداث و بهره‌برداری از صنایع نفتی دست یافته است.

دارابودن استانداردهای جامع مهندسی (NIOEC SPECIFICATIONS)، مهم‌ترین میراث ماندگار و گران‌بهاترین دارایی معنوی این شرکت محسوب می‌شود که در تمامی پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

news source
شانا
Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    V6.1.12.0