حمید قاسمی، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با رادیو تهران گفت: دلیل اصلی کمبود جایگاه های CNG تامین زمین است که اگر شهرداری ها و و وزارت دفاع با ما همکاری کنند این مشکل به سرعت برطرف می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با پارک شهر رادیو تهران درباره فرآیند گازسوز کردن خودروهای بنزینی اظهار داشت: زیرساخت به معنی وجود کارخانه ای برای تولید مخزن، گروه تبدیلی برای بارگذاری مخزن بر روی اتوموبیلها و استانداردی برای کنترل این روند است.
وی افزود: حدود 2600 ایستگاه CNG در حال حاضر فعال هستندکه به طور متوسط 8 ساعت فعالند. باید برنامه ای اتخاذ شود تا ایستگاه ها بتوانند در ساعت های مختلف شبانه روز خدمت رسانی کنند. همزمان با تبدیل بحث هوشمند سازی و هدایت ناوگان نیز در جریان است و زیرساخت ها به زودی آماده خواهند شد.
قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خاطرنشان کرد: طبق دستور مهندس زنگنه، جایگاه های کوچک مقیاسی بصورت سیار در سراسر کشور مهیا خواهند شد و شهرداری تهران مکان های مختص به این زیرساخت هارا شناسایی و معرفی کرده است. بالغ بر 324 نقطه برای ایستگاه های تاکسی معرفی شده اند و ما در تلاشیم تا در این مکان ها ایستگاه های کوچک مقیاس را نیز راه اندازی کنیم.
وی افزود: مسئله اصلی پس از اتمام این روند، وجود ماشین های استاندارد برای سوخت گیری است. فراخوانی برای ناوگان عمومی اعلام شد و برای تبدیل خودروها از هر 6 کارخانه در کشور (100 درصد ظرفیت) استفاده میشود. اولویت اول تبدیل با وانت ها است. مسافربرهای شخصی در اولویت دوم هستند . برای مسافربران شخصی، حدود 70 درصد هزینه تبدیل(9 میلیون تومان) توسط دولت پرداخت میشود و مابقی این هزینه که
حدود 3 میلیون تومان است بر اساس ظرفیت مخزن هر خودرو توسط مالک پرداخت میشود. در این مرحله 200 هزار خودرو فراخوان می شوند.
قاسمی با تاکید بر اینکه نوبت دهی ما پس از ثبت در سایت یک ماهه است گفت: زمان در نظر گرفته شده برای تبدیل 700 هزار خودرو مرحله اول حدود 14 ماه است؛ اما به دلیل متفاوت بودن تعداد مراجعین به کارخانه ها در حال ایجاد ظرفیت بیشتر در کارخانه های پر متقاضی هستیم.
وی در واکنش به اظهارات هاشمی مجری پارک شهر مبنی بر اینکه چقدر اطمینان دارید کسانیکه برای مخزن سوخت گاز مراجعه می کنند مسافربر واقعی هستند؟ اظهار داشت: تبدیل مخزن بر اساس حداکثر میزان پیمایش در سامانههای تاکسیرانی صورت میگیرد در حال حاضر زیرساخت الکترونیکی لازم فراهم است و وزارت کشور سرویس های مدارس، تاکسیهای داخل کشور و تاکسی هایاینترنتی را شناسایی و در نرم افزار خود وارد کرده است. همچنین مشخصات افراد یارانه بگیر در سامانه وجود دارد و از این بابت مشکلی نداریم. همچنین میزان پیمایش نیز بر اساس یک تا صد سنجیده میشود.
قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره مشکل جایگاه های CNG اظهار داشت: مشکلات خدمات رسانی جایگاه ها به دلیل قیمت بالای زمین بوجود آمده است و شهرداری ها و وزارت دفاع بایستی زمین هایی با ابعاد 120 الی 200 متر برای راه اندازی جایگاه ها به ما بدهند. به محض دریافت زمین این جایگاه ها به دلیل مشتاق بودن شرکت های خصوصی در سرمایه گذاری، این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.