چاپ        ارسال به دوست

معاون وزیر نفت در همایش سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار:

گازسوز کردن خودروهای پرمصرف سالانه ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور می‌کند

 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: با گاز سوز کردن خودروهای پرمصرف بنزینی، سالی ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به نقل از شانا، علیرضا صادق‌آبادی، دیروز (یکشنبه، یکم دی‌ماه) در همایش «سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار» در محل دانشگاه صنعتی شریف، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران در همه بخش‌ها از جمله مصرف‌کننده انرژی، حمل‌ونقل، نیروگاهی، صنایع عمده، خانگی و تجاری بسیار بالاست و با یک محاسبه و مقایسه به‌راحتی به این اجماع می‌رسیم.

وی با بیان اینکه ادامه وضع موجود از لحاظ اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی امکان‌پذیر نیست، افزود: سیاست‌گذاری کار سختی نیست، مهم‌تر از سیاست‌گذاری ایجاد اجماع است تا همه افرادی که تصمیم‌گیر هستند آن سیاست را بپذیرند و حاضر به اجرای آن باشند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: مصرف میانگین روزانه مجموع گاز و سوخت مایعی که فعلا از ارزش حرارتی آن استفاده می‌شود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که عدد بسیار بالایی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: هر احتراقی هرچقدر هم کامل و پاک‌ترین سوخت باشد ایجاد آلودگی خواهد کرد. البته باید به این پرسش پاسخ داد که ظرفیت شهرهای مختلف ما برای احتراق چقدر است؟

وی ادامه داد: هرچند بخشی از بنزین در سبد مصرفی به سی‌ان‌جی تبدیل می‌شود، اما به هر حال هر احتراقی آلودگی ایجاد می‌کند. ما باید بدانیم ظرفیت تهران در بخش صنعت، خانگی و حمل‌ونقل روزانه چقدر است و چه میزان احتراق می‌توانیم در این کلانشهر داشته باشیم تا برمبنای آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه زمینه همکاری میان ما و دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: دانشگاهیان باید به پرسش‌هایی نظیر مدل‌سازی کلانشهرها و اینکه بدانیم در این شهرها چه میزان سوخت باید مصرف شود پاسخ دهند و همفکری کنند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: این مقدار سوختی که مصرف می‌کنیم و این شدت بالای مصرف انرژی به‌طور طبیعی هم به محیط‌ زیست لطمه می‌زند و هم منابع قابل توجهی از انرژی را از دست می‌دهیم و به‌طور طبیعی این دو با مسائل اجتماعی نیز گره خواهند خورد.

وی ادامه داد: ممکن است در شهری که چهار یا پنج روز باران می‌بارد استفاده از سوخت یورو ۵ اجباری نباشد، اما علم اقتصاد به معنای منابع محدود است که باید مدیریت شود و از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد، بنابراین باید برای شهرهای مختلف ظرفیت احتراق داشته باشیم و بعد سیاست‌گذاری انجام دهیم، یعنی براساس منابعی که در حوزه هیدروکربوری داریم اقتصادی‌ترین تخصیص را انجام دهیم و پس از سیاست‌گذاری اجماع در داخل کشور صورت گیرد که آیا این سیاست اجرایی‌شدنی هست یا خیر؟

دعوت از دانشگاه‌ها برای اندازه‌گیری مقدار احتراق در شهرها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند برای ایجاد اجماع در بخش‌های مختلف به ما کمک کند، افزود: دانشگاه به‌طور حتم سیاسی تصمیم نمی‌گیرد و در تصمیم‌هایش غرض‌ورزی خاصی وجود ندارد و همه حاضرند به مطالعات دانشگاهی و مطالعاتی که منافع ملی در آن دیده شده است استناد کنند.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو پرمصرف در کشور وجود دارد، گفت: این خودروهای پرمصرف را که حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین دارند و شامل وانت‌بارها، تاکسی‌ها، تاکسی ون و مسافربر شخصی است می‌توان به سی‌ان‌جی سوز تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که تمام این ۲۰ میلیون مصرف با گاز جایگزن شود، اما اگر ۱۰ میلیون مصرف نیز به گاز منتقل شود می‌توانیم با هزینه فرصت ۵۰ سنتی برای بنزین، سالی ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش عنوان کرد: این طرحی است که ظرف سه یا چهار ماه منابع خود را برمی‌گرداند و اشتغالی کوتاه‌مدت در کارگاه‌ها ایجاد می‌کند و به‌طور پایدار ۱۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین روی گاز منتقل می‌شود که طبیعتا اثرات خاصی بر محیط‌زیست نیز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این طرح نمونه‌ای از طرح‌هایی است که می‌توانیم اجرا کنیم و با توجه به شدت بالای مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، تاثیر بسیاری بر اقتصاد ملی و محیط‌زیست خواهد داشت.

 

صرفه‌جویی روزانه ۱۷ میلیون لیتری مصرف بنزین با ارتقای صنعت خودروسازی

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: با ارتقای صنایع خودروسازی، در مصرف روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه جویی خواهد شد.

امیر وکیل‌زاده نیز روز گذشته (یکشنبه، یکم دی‌ماه) در نشستی تخصصی با عنوان «تنظیم سبد سوخت با استفاده از سوخت سی ان جی» که در همایش «سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار» برگزار شد، گفت: در مقایسه با استانداردهای جهانی هر خودرو در ایران روزانه یک لیتر بیشتر بنزین مصرف می‌کند که تنها با ارتقای صنعت خودروسازی و با احتساب حدود ۱۷ میلیون خودروی موجود در ناوگان حمل و نقل کشور، در مصرف روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد. 

وی با تاکید بر این که سی‌ان‌جی ۲۳.۵ درصد و ال پی جی ۱.۵ درصد از سبد سوخت خودروها را تشکیل می‌دهد، افزود: با سرمایه‌گذاری وزارت نفت ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور ساخته شده است؛ حدود ۴ میلیون خودروی دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد و به‌طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن هشدار درباره رو به پایان بودن عمر مخازن سی‌ان‌جی خودروهایی که در دور نخست توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور گازسوز شده‌اند، گفت: میانگین عمر این مخازن حدود ۱۵ سال است.

وکیل‌زاده با اشاره به این که از ۹۰۰ میلیون مترمکعب گازی که روزانه در کشور تولید می‌شود، تنها ۲ درصد آن در بخش سی‌ان‌جی مصرف می‌شود، گفت: با تغییرات آینده برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها، این رقم افزایش قابل توجهی نخواهد داشت.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه سبد سوخت کشور بر افزایش سهم سی‌ان‌جی در ناوگان حمل و نقل سبک کشور تا ۲۵ درصد تاکید دارد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور باید روزآمد شود

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خودروهای تولیدی کشور و ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیازمند ارتقا و روزآمد شدن هستند تا در کنار اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، شاهد توسعه پایدار، کاهش آلاینده‌ها و رفع نیازهای مردم باشیم.

سید مصطفی میرسلیم، نیز با حضور در این همایش، درباره سیاست‌های انرژی در کشور توضیح داد: از ۱۵ سال پیش مطالعات گسترده درباره انرژی آغاز شد، اما اکنون در پی تغییر و روزآمد کردن مطالعات و سیاست‌های انرژی هستیم، زیرا در سال‌های اخیر بسیاری از شرایط کشور تغییر کرده است.

وی افزود: سال ۱۹۹۱ در اجلاس محیط زیست در ریو، توصیه‌ای به عنوان محصول اجلاس مبنی بر لزوم استفاده از سوخت سبز (گاز طبیعی) برای نجات کره زمین اعلام شد. با توجه به اینکه ایران صاحب یکی از بزرگ‌ترین مخازن گاز جهان است در سال‌های گذشته شاهد تغییر مصرف انرژی کشور از نفت به سوی گاز بودیم، به گونه‌ای که اکنون ایران از جمله کشورهایی است که شبکه ارزشمند سراسری گاز طبیعی را در اختیار دارد و گاز توانسته با موفقیت گسترش پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حدود ۲۶ درصد میزان مصرف سوخت کشور مربوط به بخش ترابری است، اظهار کرد: در سیاست‌های انرژی کشور، گاز به عنوان منبع اصلی انرژی کشور مورد تاکید قرار گرفته است، در حالی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام‌های لازم را انجام نداده‌ایم. این در حالی است که آینده وابسته به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

میرسلیم، بهترین روش استفاده از نفت و گاز را تولید محصولات بادوام و بدترین نوع استفاده از این منابع طبیعی را مصرف به عنوان سوخت، عنوان کرد و ادامه داد: خودروهای شخصی به منبعی برای اسراف سوخت تبدیل شده‌اند و در صورتی که طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا نمی‌شد، میزان مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسید.

وی با اشاره به جایگاه حمل‌ونقل در توسعه پایدار، تصریح کرد: مردم گرایش و تمایل خود را نسبت به تحول در مصرف سوخت از بنزین به گاز نشان داده‌اند. این تحول میزان دی‌اکسیدکربن (CO2) را کاهش می‌دهد، این در شرایطی است که دی‌اکسیدکربن، افزایش گرمایش عمومی و پیامدهایی از جمله جلوگیری از بارش‌ها و... را به همراه دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: تولید خودروهای پایه گازسوز حدود ۱۰ سال پیش در دولت مطرح شد و این خودروها به مرحله تولید رسیدند، اما اکنون به ارتقا نیاز دارند تا هم توقع مردم برآورده شود و هم از میزان آلاینده‌ها در شهر کاسته شود. افزون بر این، توجه به توسعه و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی، اجرای صحیح اصول معاینه فنی و سخت‌گیری در رعایت اصول محیط زیست، در رفع آلودگی شهرها، حفظ منابع طبیعی و توسعه پایدار کشور اثرگذارند.

 

 

 


١٢:٥٢ - دوشنبه ٢ دی ١٣٩٨    /    شماره : ١١٩٤١    /    تعداد نمایش : ٦٠١