چاپ        ارسال به دوست

تجربه کرونا،درسی برای مقابله با ویروس مصرف زدگی سوخت

درس آموخته های جوامع بشری در هنگام بروز مشکلاتی مانند جنگ، حوادث طبیعی و بلایای ناشی از بیماری های مختلف به ما یادآوری می کند که همیشه لازم نیست کارد به استخوان برسد تا ما مجبور به اتخاذ یک تصمیم حیاتی شویم.

عبارت معروف پیشگری بهتر از درمان است اینجور وقت ها کاربرد بیشتری پیدا می کند.پدیده عجیب ، پیش رونده، دردسر ساز و مهلک کرونا ویروس طی ماه های اخیر، همه ما را خانه نشین وسلامت ما را تهدیدکرد  و از آنجاکه هیچ راهکاری برای درمان این بیماری مزمن و ناشناخته در دست نداشتیم، ناخواسته گرفتار دلهره های سنگینی شدیم که گاهی ما را  تا مرز جنون پیش برد.

اما در همین حال ما از وجود ویروس هایی مخرب تر در اطراف خود نیز بی خبریم یا دستکم به تاثیر منفی آنها بی توجهیم وبعد که می بینیم به چه اپیدمی خانه خراب کنی تبدیل شده اند برای رفع و رجوعش، به صرافت می‌افتیم  وحسرت خوارانه متاسف می‌شویم که کار خاصی نمی توانیم بکنیم. تاسف از این که اگر چاره ای درخور اندیشیده بودیم چه بسا اینطور منفعلانه نظاره‌گر گسترده تر شدن علائم بیماری در جامعه خود نمی شدیم.

یکی از ویروس های بسیار مخرب تر از کرونا در زندگی روزمره ما استفاده مسرفانه و بی محابا  از انرژی های هیدروکربوری و عموما مایع است.مصرف بالای بنزین و دیگر سوخت های آلاینده، همچنان که هزینه ای هنگفت را به ما تحمیل کرده، ما را هر لحظه بیشتر در مرداب عفن فقر اقتصادی فرو می برد. درست مانند وقتی که هیولای کرونا را در برابر خود دیدیم ومجبور شدیم برای دور کردن آن، به  ضدعفونی کننده‌ها و دستکش و ماسک پناه ببریم وخرجی چندین برابر را به خود تحمیل کنیم.

 حالا هم مجبوریم در آینده ای بسیار نزدیک بابت استفاده بی حد و حصرمان از بنزین نیز دست به جیب شویم و هرچه در چنته داریم را هزینه کنیم تا شاید از تاثیرات مخربش در امان بمانیم.  شیوع این بیماری، همانند کرونا، زندگی روزمره ما را مختل می کند و ما نمی دانیم که تا چندی دیگر باید تاوانش را به قیمتی شگرف و سنگین بپردازیم.

عدم شناخت درست از بحران بوجود آمده، می تواند ما را به زانو در بیاورد.باید خیلی سریع در لزوم استفاده از سوخت های مایع تجدید نظر کنیم.

سی ان جی به عنوان یک سوخت جایگزین در ایران بیش از 10 سال است در چرخه مصرف ناوگان حمل ونقل قرار گرفته اس،  اما بسیاری از ما به آن بی توجهیم و از یاد می بریم که استفاده از این الگوی جدید می تواند از فعال شدن ویروس هولناک مصرف زدگی ما جلوگیری کند.

در خودروهای گازسوز به طور میانگین هر مترمکعب گاز CNG، به اندازه 1لیتر بنزین کارایی دارد.یعنی برای  100 کیلومتر مسافت باید به طور متوسط 10 لیتر بنزین  هزار و پانصد تومانی و یا سه هزار تومانی  هزینه کنید در حالیکه برای طی همین مسیر با سی ان جی فقط 10 متر مکعب گاز لازم است که 450  تومان قیمت دارد.این اختلاف قیمتی آنقدر جذاب هست که ما را بر آن دارد که زودتر دست به کار شویم و خودروی خود را دوگانه سوز کنیم.

 این در حالی است که مصرف سوخت پاک گاز، موجب کاهش بسیار قابل توجه آلودگی شهرهای بزرگ می شود. بی توجهی به این موضوع مثل ضدعفونی نکردن دست های ما در برابر نفوذ ویروس کشنده کروناست.

از طرفی شیوع کرونا در همین ماه های اخیر نشان داد که چقدر هوای شهرهای ما بخاطر تردد قلیل تر خود روها و مصرف کمتر مردم از سوخت مایع، بهتر و تمیز تر شد. واین ها همه در حالی است که ما خوشبختانه بنزین پاک تولید می کنیم .

 در عین حال نباید از یاد برد که ادامه روند افزایش مصرف ،همه فرصت های صادراتی را از ما خواهد گرفت ونداشتن صادرات هم طعم بسیار تلخی در ذائقه اقتصاد  امروز ما ایجاد خواهد کرد.

ما با بی تفاوتی نسبت به جایگزین کردن سی ان جی به جای سوخت های مایع رایج، گویی عملا بدون دستکش وماسک خود را در برابر ویروسی خطرناک تر قرار داده ایم که آینده ما را پرچالش تر خواهد کرد.

حمید قاسمی ده چشمه قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران  می گوید همین الان هم برای رجوع به سی ان جی تاخیر کرده ایم  چون سهم سي ان جي درسبد سوخت، 13 درصد است  واين سهم دربرنامه اوليه بيش از اين بوده که محقق نشده است، اما نباید از یاد برد که زیر ساخت ها بسیار مهیا تر از قبل است.مثلاهم اینک  حدود 2500 جايگاه سي ان جي درکشور فعال است که تا پايان سال، 120 جايگاه ديگر به آنها افزوده خواهد شد.

قاسمی ده چشمه  تاکید می کندهم اکنون 16 میلیون دستگاه از 21میلیون دستگاه خودرو کشور بنزین سوز است که لازم است هرچه زودتر سی ان جی سوز شود.

او تصریح می کند بعد از افزایش قیمت بنزین در کشور،هزینه سوخت از180 هزار تومان مصرف بنزین ، با سی ان جی به 24 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و بدین ترتیب  هزینه سوخت برای دارندگان خودروها تا 80 درصد کاهش  قیمتی خواهد داشت.

محمد رضایی دستیار  و مشاور ارشد مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم حجت را به همه ما تمام می کند و می گویدسی ان جی 80 درصد ارزان تر از بنزین قیمت آزاد است و استفاده از آن آنتی ویروسی است برای رشدهای ترسناک تورمی.

او امیدوارانه می گوید : همین الان هم قادریم هر روز 45 میلیون متر مکعب سی ان جی به مردم تحویل بدهیم، بنابراین اگر وانت بارهای ما که هر روز 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنند به سمت مصرف سی ان جی تمایل نشان بدهند، تغییرات مثبت اقتصادی خیلی زود خود را نشان خواهد داد.

آنچه مسلم است این است که نفوذ ویروس خانمان برانداز مصرف بی رویه سوخت های مایع و عدم پیشگیری از راه جایگزینی سی ان جی بزودی ما را در چرخه جدید از یک بیماری مهلک دیگر،گرفتار خواهد کرد.از دست دادن زمان در این خصوص ضرری جبران ناپذیر خواهد بود.

فرزین سوادکوهی


١٢:٠٣ - سه شنبه ٢٧ اسفند ١٣٩٨    /    شماره : ١٢٠٠٤    /    تعداد نمایش : ٤٦٥