چاپ        ارسال به دوست

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG مطرح کرد

تاثیر منفی مصوبه اخیر مجلس در استقبال مردمی از CNG

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG از تأثیر منفی خبر بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در استقبال مردم از تبدیل خودروهایشان به دوگانه سوز CNG خبر داد و گفت: متأسفانه این مصوبه مجلس که در قالب بودجه سال جاری تصویب و ابلاغ شده، روی استقبال مردمی از طرح تبدیل خودروها به CNG سوز اثر منفی گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به نقل از تسنیم، محسن جوهری اظهار داشت: شورای اقتصاد در جلسه فوق‌العاده روز دوشنبه ١١ آذرماه 1398 بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبه ای با عنوان حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و 460 هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز تصویب کرد که این مصوبه نقطه عطفی در تاریخ توسعه صنعت CNG بود.

وی افزود: به موجب این مصوبه و فعال شدن دوباره کارگاههای مجاز تبدیل خودروها، کارخانجات ساخت مخزن که پیش از این ورشکسته شده بودند با اشتغال زایی مجدد در این عرصه به مدار بهره برداری وارد شدند و شاهد نقش آفرینی مناسب توسعه CNG در سبد سوخت کشور و مدیریت مصرف بنزین بودیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته که از سامانه https://gcr.niopdc.ir رونمایی شد تا امروز که قریب به یکسال می گذرد، حدود 100 هزار خودرو در این سامانه یا به دوگانه سوز تبدیل شده اند و یا در صف تبدیل قرار دارند.

وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی اقتصاد که بستر تبدیل رایگان خودروهای عمومی بنزین سوز به دوگانه سوز و تبدیل با تسهیلات 75 درصدی خودروهای شخصی بنزین سوز به دوگانه سوز را فراهم کرده، موقعیتی بکر برای مالکان خودروهاست که بتوانند با حداقل هزینه، خودروی خود را به صورت مجاز و استاندارد تبدیل به دوگانه سوز کنند.

 

بلاتکلیفی زیرساخت های عرضه LPG و تبدیل خودروها

جوهری با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد در دولت دوازدهم تصویب شده و مربوط به سالهای 1399 و 1400 است، گفت: احتمال اینکه این شرایط کم نظیر، دیگر در دولت سیزدهم و سالهای آینده تکرار نشود، وجود دارد؛ که در آن صورت، خودروهایی که امروز از شرایط تبدیل رایگان یا کم هزینه استفاده نکرده اند، در آینده حسرت موقعیت از دست رفته را خواهند خورد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور از تأثیر منفی خبر بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در استقبال مردم از تبدیل خودروهایشان به دوگانه سوز CNG خبر داد و گفت: متأسفانه این مصوبه مجلس که در قالب بودجه سال جاری تصویب و ابلاغ شده، روی استقبال مردمی از طرح تبدیل خودروها به CNG سوز اثر منفی گذاشته و بخشی از مردم با تصور اینکه LPG به صورت استاندارد و در قالب زیرساختهای استاندارد در اختیارشان قرار خواهد گرفت منتظر این نوع سوخت هستند، در حالی که هیچ زیرساخت استانداردی برای توزیع LPG و تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز LPG در کشور وجود ندارد و با فرض اجرایی شدن مصوبه بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها، نمی توان زیرساختهای عرضه این سوخت و تبدیل خودروها را در یکی دو سال آماده کرد.

براساس این گزارش، حدود یک سال از آغاز ثبت نام در سامانه https://gcr.niopdc.ir برای تبدیل خودروها به دوگانه سوز CNG می گذرد و در این مدت بیش از 300 هزار خودروی عمومی و 35 هزار خودروی شخصی فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی در این سامانه ثبت نام کرده اند که از مجموع بیش از 300 هزار خودروی عمومی متقاضی تبدیل، حدود 132 هزار دستگاه خودرو، مشمول طرح شناخته شده اند.

ثبت نام متقاضیان دارنده خودروهای عمومی (تاکسی و وانت بار) از بهار سال گذشته آغاز و تا زمستان ادامه داشت تا اینکه خبر بررسی و سپس تصویب بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در قالب قانون بودجه سال جاری اعلام شد. همچنین از ابتدای اسفندماه سال گذشته ثبت نام خودروهای شخصی فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت دادن به 200 هزار تاکسی اینترنتی فعال، در سامانه مذکور آغاز شده و این روند ادامه داشت تا خبر تصویب بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها اعلام شد.

اگرچه بعد از اعلام این خبر، ثبت نام خودروهای عمومی و شخصی در سامانه مربوطه باز هم ادامه داشت و این روند متوقف نشد؛ اما انتشار این خبر، سرعت مراجعه و ثبت نام متقاضیان را تا حدودی کُند کرد.

 

 

 


١٢:٣٢ - شنبه ١ خرداد ١٤٠٠    /    شماره : ١٢٧٥١    /    تعداد نمایش : ١٩٦