• کنتراست

  • ساعت : ۱۰:۰۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۰۳ 
هوش مصنوعی مثل انسان خواب می‌بیند
به طرز باورنکردنی، شبکه عصبی مصنوعی نیز هنگام آفلاین بودن می‌خوابد و هر آنچه در آن روز آموخته را پردازش می‌کند و با با ظرفیت حافظه بیشتری از خواب بیدار می‌شود.

خواب باعث تقویت ادراک و طراوت جسم می‌شود. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد که خواب کافی باعث می‌شود نورون‌ها خاطرات غیرضروری ثبت شده در طول روز را حذف کنند. این اتفاق برای سلامتی مغز بسیار مهم است و چه بسا خواب باعث افزایش ادراک شناختی شود. در سال 2019 دانشمندان قابلیت خوابیدن را در یک شبکه عصبی مصنوعی (ANN) به نام شبکه هاپفیلد برنامه‌نویسی کردند. با الهام از مغز یک پستاندار خوابیده، شبکه عصبی مصنوعی هنگام آنلاین بودن بیدار و هنگام آفلاین شدن به خواب می‌رفت.

آفلاین بودن به معنای خاموش شدن هوش مصنوعی نبود. الگوهای خواب انسان چیزی شبیه به REM (حرکت سریع چشم) و خواب عمیق را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که خواب REM خاطرات مهم را ذخیره می‌کند در حالی که خواب عمیق خاطرات نه چندان مهم را حذف می‌کند.

به طرز باورنکردنی، شبکه عصبی مصنوعی نیز هنگام آفلاین بودن می‌خوابد و هر آنچه در آن روز آموخته را پردازش می‌کند و با با ظرفیت حافظه بیشتری از خواب بیدار می‌شود. هنگامی که شبکه اجازه چرت زدن نداشت شبکه عصبی مصنوعی  مانند یک انسان محروم از خواب عمل می‌کرد و در نتیجه، توانایی یادگیری آن به میزان چشمگیری کاهش می‌یافت. این کشف یک روز ممکن است روزی خواب را برای همه سیستم‌های هوش مصنوعی اجباری کند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    V6.1.12.0