چاپ        ارسال به دوست

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

مگاپروژه 22 میلیون مشترکی «سامانه هوشمند سوخت» برگ زرین افتخارات شرکت پخش است

 

شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در سال 1307 تشکیل شد و قریب به 90 سال است که در امر تامین و توزیع فرآوردههای نفتی کشور فعالیت دارد، این شرکت با دارا بودن 37 منطقه، 232 ناحیه، 3 هزار و 500 جایگاه عرضه فرآوردههای نفتی، 2 هزار و 449 جایگاه عرضه گاز طبیعی، 50 مرکز سوختگیری، 12 هزار دستگاه نفتکش و گازکش برای حمل فرآوردههای نفتی و گاز مایع، تاسیسات ذخیرهسازی چهار فرآورده عمده با ظرفیت حدود 13 میلیارد لیتر وظیفه مدیریت تامین و نظارت بر توزیع روزانه حدود 240 میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی در سراسر کشور را برعهده دارد؛ استفاده از فناوریهای پیشرفته و روزآمدسازی فعالیتهای عملیاتی در تامین و توزیع فرآورده با هدف تسهیل فرآیند سوخترسانی به مشتریان  به زودی این شرکت را در شمار برترینهای صنعت توزیع فرآوردههای نفتی در سطح منطقه خواهد كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با سیدمحمدرضا موسویخواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش گفتوگویی انجام دادهایم و آخرین اقدامات انجام شده و دستاوردهای این شرکت در طول سالیان گذشته را مرور کردهایم، سیدمحمدرضا موسویخواه در این گفتوگو که از نظرتان میگذرد، از سامانه هوشمند سوخت به عنوان مگاپروژه وزارت نفت و کشور و برگ زرین اقدامات این شرکت در طول سالیان گذشته یاد میکند. 

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار گرفتهایم، اگر بخواهید مروری بر اقدامات و دستاوردهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در طول دهههای گذشته داشته باشیم، مهمترین و پرافتخارترین دستاورد این شرکت در زمینه تامین و توزیع فرآوردههای نفتی ایران چه بوده است؟

به عقیده من ایجاد سامانه کارت هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را می‌توان قطعاً برگ زرین و صدرنشین افتخارات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران عنوان کرد. این سامانه در سال 1386 در زمانی که قاچاق سوخت، افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و به تبع آن افزایش میزان واردات و کاهش بهره‌وری انرژی در کشور مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت‌های گذشته بود، به عنوان بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات کشور اجرایی شد و نقش مهمی در جلوگیری از مصرف بی‌‌رویه بنزین و ایجاد الگوی بهینه مصرف فرآورده‌های نفتی ایفا کرد.

برنامهریزی اولیه برای توزیع سوخت از طریق سامانه چه زمانی انجام شد؟

مجلس هفتم در بودجه سال 1383 دولت را موظف کرد تا نظام هوشمندی برای توزیع بنزین ایجاد کند و بر این اساس طراحی یک نظام هوشمند اطلاعاتی کارآمد و قدرتمند برای کنترل مصرف بر اساس کاربری خودروها در دستور کار دولت و وزارت نفت و به تبع آن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفت. سامانه هوشمند سوخت در ابتدا به صورت آزمایشی در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شد و سپس به صورت فراگیر در سرتاسر کشور اجرایی شد، در ابتدای اجرای این سامانه حدود 15 میلیون نفر از جمعیت کشور از طریق کارت‌های هوشمند خود به این سامانه متصل شدند، به نحوی که میزان مشترکان این سامانه هم‌اکنون به حدود 22 میلیون نفر رسیده است، اگر چه با تک نرخی شدن بنزین، الزام استفاده از کارت‌های سوخت برای بنزین موتور کم اثر شد. اما همچنان سامانه فعال و در حال کار بود؛ اجرای موفقیت‌آمیز سامانه هوشمند سوخت با مرکزیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران فصل نوینی در تاریخ فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و زمینه ترویج به‌کارگیری کارت‌های هوشمند در دیگر سازمان‌ها و نهادها را رقم زد و آن را می‌توان حتی در جهان هم منحصر به فرد نامید.

از طریق سامانه هوشمند سوخـت کشور که یکی از مگاپروژه‌های فنــــاوری اطلاعات در کشـــور محســـــوب می‌شود، امکـــان مدیریت مصرف سوخت و دسترسی دقیق به آمار سوخت تمامی وسایل نقلیه ممکن شد؛ از طریق این کارت‌های هوشمند اطلاعات سوختگیری وسائل نقلیه در 3 هزار و 685 جایگاه عرضه فرآورده نفتی از تمام نقاط کشور به صورت مکانیزه جمع‌آوری و به منظور پردازش و تهیه گزارش‌های تحلیلی و آماری به مرکز داده منتقل ‌می‌شود.

اخیرا شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نسبت به فراخوانی برای دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کرد؟ برنامهریزی برای آینده این سامانه چیست؟

این ســــــامانه خوشبــــختانه ظرفیت خوبی برای برنــــــامه‌ریزی‌های کلان در مدیریت مصــــــرف سوخت کشور ایجاد کرده است، اختلاف قیمت فرآورده با کشورهای همسایه موجب افزایش قاچاق سوخت در سال‌های اخیر شده است و دولت در نظر دارد به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و مدیریت صحیح مصرف سوخت، استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها را الزامی کند، به همین منظور در آذرماه سال جاری فراخوانی را برای ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت المثنی اعلام کردیم که در مدت قانونی این فراخوان بیش از ســــه میلیون نفــر برای دریافت کارت سوخت المثــــنی ثبت‌نام کردند که با پالایش اطلاعات این دسته از افراد، برنامه‌ریزی‌های لازم برای الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی انجام و   دوباره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اگر چه یک شرکت پروژه محور در صنعت نفت محسوب نمیشود، اما به دلیل ارتباط مستقیم با مردم و آخرین زنجیره اکتشاف نفت تا پالایش و تولید و توزیع فرآورده در کشور، از حساسیت بالایی در ارائه خدمات برخوردار است، دیگر برنامههای کلان این شرکت به عنوان رکن اصلی صنعت توزیع فرآورده کشور چه بوده است؟

توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور یکی دیگر از اقـدامات مهم شـــــرکت ملـــــی پخـــــش بـــوده است؛ توسعه جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور که پیش از این راه‌اندازی آن توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت آغاز شده و توسط شرکت گازخودرو دنبال شد، در نهایت به مدیریت سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی محول شد و توسعه یافت؛ راه‌اندازی جایگـــــاه‌های ســـــی‌ان‌جی و جایگـــــزینی این ســـــوخت پاک با بنزین موجب شد در مصرف روزانه حدود 21 میلیون مترمکعب سوخت در کشور صرفه‌جویی
شود، تعداد جایگاه‌های عرضه‌کننده سی‌ان‌جی در كشور امروزه به 2 هزار و 449 باب رسیده و این سوخت پاک سهم 13 درصدی در سبد سوخت مصرفی کشور را دارد.

این پروژه در دوران تحریم اجرایی شد، دلایل اصلی برای اجرای آن چه بود؟

منابع عظیم گاز طبیعی و شبکه گسترده گازرسانی در سراسر کشور، مزیت اقتصادی و زیست محیطی و افزایش روزافزون مصرف بنزین کشور با افزایش تعداد خودروها موجب شد تا فاز مطالعاتی جایگزینی این سوخت پاک در سبد سوخت خودروها در سال 1379 آغاز شود، احداث همزمان جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در سرتاسر کشور، ایجاد ناوگان 4 میلیونی خودروهای دوگانه سوز که پس از کشور چین بیشترین تعداد در سراسر جهان محسوب می‌شود، از جمله دستاوردهای راه‌اندازی صنعت سی‌ان‌جی در کشور است، به نحوی که اگر این صنعت در کشور پایه‌گذاری و راه‌اندازی نمی‌شد، هم اکنون میزان مصرف بنزین کشور به بیش از 120 میلیون لیتر در روز افزایش یافته بود.

تدوین استانداردهای ملی بومی‌سازی ساخت مخازن سی‌ان‌جی، بومی‌سازی تولید کیت گازسوز، تجهیزات جایگاه‌های سی‌ان‌جی، موتور پایه گازسوز، ایجاد جذابیت لازم جهت حضور موثر بخش خصوصی و ایجاد 36 هزار فرصت شغلی و تنوع بخشی به سبد سوخت کشور از دیگر دستاوردهای مهم اجرای این طرح عظیم ملی در کشور بود.

به نظر میرسد مدیریت صحیح مصرف سوخت در کشور و جلوگیری از هدرروی سرمایههای ملی یکی از اهداف غیرمستقیم شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به عنوان متولی اصلی توزیع فرآورده در کشور است و تمامی برنامهریزیها و طرح‌‌های اجرا شده همسو با این هدف به پیش میرود؟

بله همین‌طور است، اگر چه تامین و توزیع به موقع و مطلوب سوخت در سرتاسر کشور در بخش‌های صنعتی و خانگی را برعهده دارد، اما در کنار این وظیفه اصلی، برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح مصرف سوخت کشور را نیز برعهده دارد و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود برای پیگیری این هدف استفاده می‌کند. اجرای طرح پیمایش در بخش حمل و نقل جاده‌ای از جمله این طرح‌هاست که اجرای موفقیت آمیز آن به طور میانگین موجب صرفه‌جویی روزانه 8 میلیون لیتر نفت‌گاز در بخش حمل و نقل کشور شد، طرح پیمایش که تخصیص هوشمند سوخت بر پایه میزان پیمایش به ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری کشور بود، با ایجاد سامانه‌ای به منظور تخصیص سهمیه نفت‌گاز بر اساس عملکرد از ابتدای مهرماه سال 1394 در کشور اجرایی شد. در حقیقت می‌توانم بگویم توانمندی، اعتماد و تجربه کسب‌شده در مدیریت سامانه هوشمند سوخت موجب اجرای موفقیت‌آمیز این طرح شد و در نهایت عملیات محاسبه سهمیه نفت‌گاز بر اساس پیمایش اجرایی شد که براساس آن میزان پیمایش هر یک از خودروهای ناوگان حمل و نقل توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در انتهای هر دوره گردآوری و جهت تعیین میزان سهمیه به مرکز داده سامانه هوشمند سوخت ارسال می‌شود. امکان توزیع عادلانه سوخت بر اساس عملکرد واقعی هر خودرو، مدیریت بهینه تخصیص نفت‌گاز به وسائل نقلیه، کمک به تامین سوخت در بخش حمل و نقل درون و برون شهری، امکان رصد میزان توزیع و شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی از دیگر مزایای اجرای این طرح مهم در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بود.

طرح برندینــــگ یکی از طرحهای پرسروصدا در شرکت ملی پخــــش فرآوردههای نفتی ایران بود، مهمترین اهداف این طرح که به نظر میرسد یکی از نوآورانهترین طـــرحهای شرکت پخش است، چیست؟

بله، طراحی و ابلاغ شیوه‌‌نامه اجرای طرح برندینگ
که ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای سوخت است، یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های کلان این شرکت برای واگذاری مســــــوولیت‌ها و اجرای اصـــل 44 قانون اســـــاسی در این شرکت است که مردم از جمله مصرف‌کنندگان، جایگاه‌داران بخش خصوصی و شرکت‌های صاحب نشان ذینفــــعان اصلـــــی آن هستند. اجــــــرای صحیح این طــــــرح علاوه بر این که موجـــــب افزایش کیفیت خدمات‌رسانی در جایگاه‌های سوخت خواهد شد، موجب رونق اجرای طرح‌ مهم زیست محیطی کهاب خواهد شد؛ در حقیقت با اجرای این طرح مسوولیت عرضه سوخــــــت کشــــــور به شرکـــــــت‌های خصوصی محول خواهد شد، به نحوی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سوخت را به شرکت‌های زنجیره‌ای توزیـــــع سوخت تحــــــویل می‌دهد و تنها بر توزیــــــــع
نظارت خواهد داشت، مزایای این روش ایجاد تعدد فرآورده، کیفیت و قیمت فرآورده و در نهایت تحول عرضه ســـــوخت در جایگــــــاه‌های عرضه سوخت کشور خواهد بود. هر چنـــد در حال حاضـــــر بدلیل برخی ایرادات از سوی نماینـــــدگان در مجلس، این طــــــرح توسعه پیدا نکرده اما با نمایندگان جهت رفع ایرادت احتمالی در ارتباط هستیم.

هم‌اکنون ۷۰ درصد بودجه شرکت ملی پخش فرآوده‌های نفتی بابت کارمزد و حمل و نقل هزینه می‌شود که با اجرای این طرح، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، نقش نظارتی دولت در این حوزه افزایش و نقش اجرایی آن کاهش خواهد یافت. در حال حاضر شرکت ملــــــی پخش به عنوان یک شرکت خدمـــــــاتی شناخته شده و از تامین تا توزیع و نظارت را برعهده دارد در حالی که وظیفه این شرکت باید حاکمیتی و نظارتی باشد و وظایف پایین دستی که اتفاقا خیلی هم مهم است به بخش خصوصی واگذار شود.

به طرح کهاب اشاره کردید، به نظر میرسد طرح کهاب نیز یکی از طرحهای مهم شرکت پخش برای توزیع ایمن سوخت و کاهش خطرات زیستمحیطی است. درباره جزئیات آن توضیح میدهید؟

بله، همانطور که گفتید طرح ملی کهاب که کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین در انبارهای نفت، جایگاه‌های سوختگیری و نفت‌کش‌هاست، با توجه به خطرات ناشی از استنشاق بخار بنزین برای سلامتی انسان و همچنین خطرات زیست محیطی انتشار بخارات هیدروکربنی در هوا، لزوم کاهش انتشار این بخارات و آلاینده‌های محیطی و همچنین لزوم توزیع ایمن و به موقع سوخت از مبدا تا مراکز توزیع سوخت و مصرف‌کننده در دستور کار این شرکت قرار گرفت؛ از طرفی هزینه بالای تولید یا واردات بنزین و مصرف بی‌رویه این فرآورده استراتژیک در کشور، موجب توجه به ارزش اقتصادی بالای بازیافت بخارات این فرآورده شد که هم اکنون این طرح به صورت پایلوت در برخی از انبارها و جایگاه‌های سوخت کشور اجرایی شده است، اما راهکار مهم ما برای اجرای سرتاسری آن در کل کشور است و در تلاش هستیم تا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی همه جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به این سیستم مجهز شوند.

صرفهجویی حاصلشده از محل اجرای این طرح و جمعآوری بخارات بنزین چه میزان خواهد بود؟

اگر فروش روزانه بنزین را 80 میلیون لیتر به صورت میانگین فرض کنیم  حدود 2 الی 5/2 لیتر در هر هزار لیتر بخار بنزین  وارد محیط زیست می‌شود که با استحصال این میزان بخار و تبدیل آن به مایع در اثر اجرای طرح کهاب در انبارها و جایگاه‌های عرضه سوخت، روزانه حدود ۳۶۰ هزار لیتر بنزین به چرخه مصرف باز خواهد گشت.

با افزایش عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور به ویژه در سالهای اخیر نظارت و بازرسیها بر زنجیره توزیع سوخت در کشور اهمیت ویژهای پیدا میکند، طرحهای شرکت ملی پخش برای افزایش نظارت بر نحوه عرضه سوخت در کشور از مبدا تا مقصد نهایی چه بوده است؟

در حوزه نظارت و بازرسی بر زنجیره توزیع فرآورده می‌توان طرح دیسپچینگ را یکی از مهم‌ترین‌ها نام برد، این طرح همسو با طرح جامع وزارت نفت از سال 1389 در دستور کار شرکت ملی پخش قرار گرفت و با اجرایی شدن آن پیشرفت مطلوبی در نظارت بر سطح انبارهای نفت و جایگاه‌های سوخت ایجاد شد. این طرح در سه محور موجودی انبارهای نفت، میترینگ و فروش و خروج فرآورده از انبار نفت به مصرف‌کننده‌های کوچک و بزرگ و موجودی جایگاه‌های عرضه سوخت در سرتاسر کشور اجرایی شد و برای همیشه نظارت سیستمی را جایگزین نظارت دستی کرد. راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی از جمله سامانه تجارت آسان برای تسهیل و شفاف‌سازی عرضه سوخت به مشتریان از دیگر اقدامات این شرکت برای نظارت دقیق بر میزان سوخت دریافتی و تحویلی بود.

دیگر اقداماتی که موجب تحول در زنجیره سوخترسانی کشور و ارائه خدمات بهتر به مصرفکنندگان شده است، چه مواردی بوده است؟

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آخرین زنجیره در صنعت نفت کشور محسوب می‌شود و همین امر و ارتباط مداوم با مشتریان عمده و خرد موجب حساسیت خدمات‌رسانی در این بخش می‌شود، شرکت پخش را می‌توان حامی اصلی وزارت نفت در مسائل استـراتژیک و پیشانی صنعت نفت خواند، به همین منظور این شرکت تلاش می‌کند علاوه بر پیگیری اهداف و رسالت‌های اصلی خود از جمله توزیع مطلوب فرآورده با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، روند دریافت خدمات را تسهیل کرده، علاوه بر آن نظارت‌های دقیق و موشکافانه خود بر این زنجیره‌ را اعمال کند که در این زمینه می‌توان راه‌اندازی سامانه تلفـــــنی 09627 برای ثبت شکایت‌های مردمی، احداث جایگاه‌های کوچک و سوخت‌رسانی سیـار، تامین و توزیع سوخت زمستانی به ویژه در زمستان‌های سردی نظیر زمستان سال 1386، استفاده از سامانه‌های مکانیزه و اپلیکیشن‌ها در تامین و توزیع فرآورده کشور، به کارگیری نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت، طرح تخصیـص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تامین جهادی، مناسب و مطلوب سوخت موردنیاز هموطنان در زلزله‌های مهمــــی در شهرهای بـم، کرمانشاه، ورزقان و ...، اولویت‌دهی به تامین منابع هدفمندی یارانه‌ها، سوخت‌رسانی مطلوب و بی‌وقفه در ایام شلوغ و پرتردد سال از جمله نوروز، تابستان، اربعین و ...، افزایش نرخ کارمزد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی، توزیع سرتاسری بنزین و گازوئیل با کیفیت در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به ویژه در کلانشهرها، پرداخت خسارت تانکرهای حمل سوخت، به کارگیری همه ظرفیت‌های سازمانی برای مبارزه با عرضه خارج از شبکه سوخت، ابطال بیش از 100 هزار کارت سوخت غیرقانونی مهاجر و ... را از دیگر دستاوردهای این شرکت در طول سالیان گذشته نام برد.

 

 

 

 


١٢:٥٦ - شنبه ١٣ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ١١٤٧١    /    تعداد نمایش : ٤٥٥